sillyseasonelitserien.blogg.se

Bloggar om ishockey där mest fokus ligger på SHL och silly season. Här presenteras rykten, kontraktsförlängningar, bekräftade övergångar, och det kan då och då komma in något speltips. Twittrar även aktivt under namnet @sillyseason2014

Slutspel!

Kategori: Allmänt

Jag vet att min blogg inte är den som skickar ut mest inlägg... (senaste var i september) men jag tänkte försöka göra en liten "slutspels comeback", mest för att få skriva av sig lite egna tankar.
 
Jag tänkte i detta inlägg försöka analysera och tippa det så kallade "Play In" som innehåller matcherna Leksand - HV71 och Modo - Linköping.
 
Jag kommer sedan återkomma och tippa kvartsfinalerna om det vill sig väl.
 
Tips: Leksand - HV71 1-2 i matcher.
 
SHLs överraskningslag mot den största besvikelsen. Jag tippade att Leksand skulle hamna i kvalserien men laget har sannerligen imponerat och då tänker jag främst på hårdskjutande backen Patrik Hersley och fantommålvakten Oscar Alsenfelt som tog laget till en fin 7e plats och man var ytterst nära en direktplats till kvartsfinalerna.
HV71 har gjort en fiaskosäsong, laget som jag trodde skulle tillhöra toppen kom på en enormt svag 10e plats i grundserien. Under säsongen har två av lagets utländska importer lämnat klubben, Brett Sterling, Aaron Gagnon kom till klubben med höga förväntningar men lyckades aldrig. 
I Oktober så ledsnade styrelsen på de svaga resultaten och inom ett par veckor så tog man in Toni Rajala, Erik Christensen, Chris Campoli och Anssi Salmela som alla har lyckats bra och Campoli och Christensen sajnade nyligen på varsitt tvåårskontrakt med klubben.
 
I denna serie så tror jag ändå på HV71 trots att Leksand har hemmaplansfördel och HV inte alls imponerat. Men när jag ser på lagens trupper så ser jag ändå HV som knappa favoriter.
Jag tror HV71 vinner på måndag hemma i Kinnarps med 4-2 för att sedan åka till Leksand där dalalaget tar en skalp och vinner 2-1. Innan HV sen tar en suddenseger (2-3) i Tegera Arena dagen efter och vi får därför se Skellefteå - HV71 i Kvartsfinal.
 
Tips: Modo - Linköping 1-2 i matcher.
 
Modo har blandat och gett under året, stundtals har man sett vassa ut för att i nästa match vara otroligt bleka, något som också påminner om LHC som också är ett svårbedömt lag, vissa dagar kan man köra över vilket lag som helst och ösa in mål för att sedan torska 4 i rad.
Modo hade inför säsongen hoppats på sitt hypade nyförvärv TJ Hensick som öst in mål och poäng borta i AHL, men verkligheten blev en annan. Hensick såg otränad ut och bidrog inte alls som Öviksklubben tänkt sig och i Januari lämnade Hensick Sverige efter endast 4 mål på 31 matcher.
Under säsongen han Modo också göra sig av med importspelarna Sean Sullivan, Dave Spina och Jekabs Redlihs. På värvningsfronten så tog man hem utlånade William Nylander, värvade in rutinerade Niklas Nordgren och från NY Islanders tog man in teknikern Kirill Kabanov.
Om Modo inte lyckades med TJ Hensick så gjorde Linköping raka motsatsen med sitt nyförvärv från AHL, Chad Kolarik som vann SHLs skytteliga med sina 30 kassar.
Man släppte spelarna Daniel Grillfors, Andreas Andersson och Erik Lindhagen för att istället plocka in Oscar Sundh, Mark Matheson, Kent McDonell samt målvakten Iiro Tarkki + att man lånade in två SSK spelare i form av Fredric Andersson och Sebastian Idoff.
LHCs Pär Arlbrandt slog klubbrekord och gick upp på delad andra plats i SHLs poängliga genom tiderna för mest antal poäng på en säsong, när han öste in hela 71 poäng, 26 mål, 45 assist.än
 
Det kommer bli oerhört tufft men jag tror på LHC mest på grund av deras fruktade spetskompetens framåt med spelare som Hjalmarsson, Arlbrandt och Kolarik.
Jag tror ändå att Modo vinner nere i Cloetta Center (3-5) innan Linköping  tar en sudden seger (2-3) och följer upp med en säker 1-4 vinst dagen efter.
 
Vilket beyder att det blir Frölunda - Linköping i kvartsfinal.
 
Dom andra kvartsfinalera:
 
Växjö - Luleå
Brynäs - Färjestad
 
Men dom tipsen väntar vi lite med, det måste få läsas på lite först.
 
På återseende / @sillyseason2014
 
Och föresten, kommentera gärna antingen här eller på twitter.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: