sillyseasonelitserien.blogg.se

Bloggar om ishockey där mest fokus ligger på SHL och silly season. Här presenteras rykten, kontraktsförlängningar, bekräftade övergångar, och det kan då och då komma in något speltips. Twittrar även aktivt under namnet @sillyseason2014

Semifinaltips!

Kategori: Allmänt

Vill till att börja med ge lite beröm till mig själv efter att ha gjort en rätt bra tippning av kvartsfinalerna, enda missen var väl att jag trodde Luleå skulle gå vidare men Växjö gjorde det otroligt bra och vann klart rättvist.
Annars så prickade jag in både 4-1 i matcher till Skellefteå mot HV samt 4-3 i matcher till LHC mot Frölunda.
Färjestad - Brynäs tippade jag 4-2 så även där var det nära då FBK vann med 4-1 i matcher.
 
Nu över till semifinalerna:
 
Skellefteå - Linköping 4-1 i matcher.
 
Skellefteå är favoriter att ta hem bucklan igen så är ingen skräll att jag tror på Västerbottningarna, man kom ju faktist också 33 poäng före Linköping i serien så favoriter ska man definitivt vara.
Linköping trodde jag på mot Frölunda trots att det skiljde så mycket poäng/placeringar mellan lagen och det gjorde jag mest på grund av att Frölunda inte har/hade någon riktig spetsspelare (förutom John Klingberg, och Dick Axelsson möjligtvis) medan Linköping har en vass första lina Arlbrandt, Sjögren, Hjalmarsson som är grymt vassa, sen har de ju målkungen Chad Kolarik också så spets finns det i LHC.
Men spetsspelare är inget Skellefteå saknar, Jocke Lindström, Bud Holloway, PE Bellemare, J Ericsson, V Arvidsson, O Möller för att bara nämna några. 
 
Därför tror jag Skellefteå går vidare med 4-1 i matcher.
 
Växjö - Färjestad 4-3 i matcher.
 
Växjö är det lag som överraskad allra mest på mig, man har hur många kreativa forwards som helst som kan blixtra till man har en stabil backuppsättning med bra kvalité i PowerPlay och man har framförallt en vägg i målet då Teemu Lassila storspelar kväll efter kväll.
I kvartsfinalen så hade Växjö i princip samma taktik varje match och det var att satsa på att ledningen och sen backa tillbaka och stänga egen zon, något man gjorde med bravur.
Färjestad skickade Brynäs på semester relativt enkelt mycket kanske på grund av att Brynäs saknade sin stjärnback Gunderson. Men FBK var klart bättre och hade nog vunnit ändå.
Jag tyckte flera spelare i laget såg riktigt bra ut och då tänker jag mest på Patrik Lundh, Joakim Hillding och Per Åslund som spelade ihop och gjorde det ruggigt bra.
Det kommer bli oerhört tight där jag tror Växjö genom sin fantastiska stämning i Vida Arena tar hem den 7e och avgörande matchen och skickar Lakers till sin första SM-Final.
 
SM-FINAL: Skellefteå - Växjö
 
//@sillyseason2014

Kommentarer


Kommentera inlägget här: